Perskaitykite kiekvieną teiginį ir apibraukite numerius teiginių, kurie Jums
labiausiai tinka.
1. Aš retai pamirštu sutiktų žmonių veidus.
2. Aš mėgstu gaminti / daryti įvairius daiktus.
3. Aš labai gerai prisimenu žmonių balsus.
4. Man lengviau išspręsti problemą, jeigu apie ją kalbu.
5. Turiu fotoaparatą, mėgstu fotografuoti ir fotografijas rodyti kitiems.
6. Kai turiu daug užduočių, pasidarau sąrašą, ką turiu atlikti.
7. Kartais šneku su savimi ir garsiai mąstau.
8. Turiu savo įrašų / kompaktinių diskų kolekciją, ir man patinka su draugais dalytis tuo, ką girdžiu.
9. Aš galiu prisiminti, ką atlikau labai gerai.
10. Aš prisimenu daiktų pojūtį: jų tekstūrą, šilumą ar vėsą, drėgmę ar sausumą ir pan.
11. Aš pradedu nerimauti, jei reikia ilgai sėdėti vienoje vietoje.
12. Aš lengvai galiu išskirti atskirus instrumentus muzikos kūrinyje.
13. Man patinka ieškoti raštų ir pastebėti formas piešiniuose.
14. Aš lengviau prisimenu eilėraščius ar žodžius su muzika nei be jos.
15. Man labiau patinka romantiški nei veiksmo filmai.
16. Aš galiu daug išmokti vien tik klausydamas, kaip žmonės diskutuoja kokia nors tema.
17. Man patinka dramatiško veiksmo filmai, kuriuose būna staigių įvykių pokyčių.
18. Aš geriau ką nors prisimenu, jei galiu tai mintyse įsivaizduoti.
19. Aš verčiau pasiklausyčiau geros paskaitos ar kalbos, nei apie tai skaityčiau.
20. Man puikiai sekasi ardyti daiktus ir vėl juos sudėti.
21. Aš geriau išmokstu, kai galiu garsiai perskaityti ir pakartoti sunkias vietas.
22. Geros idėjos ir sprendimai man dažnai šauna į galvą, kai ką nors darau: einu, bėgu ar maudausi duše.
23. Aš geriausiai prisimenu telefono numerius, kai keletą kartų juos garsiai pakartoju.
24. Aš visada paspiriu ar numetu kamuolį vaikams, jei jis nurieda į mano pusę.
25. Man patinka dirbti su įrankiais, instrumentais, reikmenimis ir kt.
26. Lengviau suprantu, išmokstu ir prisimenu tai, kas iliustruota paveikslais ar pateikta raštu.
27. Kai mokausi, pabraukiu arba paryškinu žodžius.
28. Aš turiu užsirašyti kai kuriuos dalykus tam, kad vėliau galėčiau juos peržiūrėti.
29. Aš prisimenu žodžių ar paveikslėlių vietą puslapyje.
30. Man lengviau išmokti, kai moko man patinkantis žmogus.
Žemiau pateikiami suskaičiuoti atitinkamo stiliaus atsakymai. Didžiausias skaičius parodo polinkį į tą informacijos priėmimo būdą.
Vizualinis (regimasis) (1, 5, 6, 13, 18, 20, 26, 27, 28, 29 klausimai):
Audialinis (girdimasis) (3, 4, 7, 8, 12, 14, 16, 19, 21, 23 klausimai):
Kinestezinis (judesio) (2, 9, 10, 11, 15, 17, 22, 24, 25, 30 klausimai):
Skiriami trys pagrindiniai informacijos priėmimo bei tvarkymo būdai:
vizualinis, audialinis ir kinestezinis (žr. pav.). Žmonės, kurie priima bei apdoroja
informaciją dažniausiai vienu iš minėtų būdų, mokosi skirtingai.
Vizualai (žmonės, kurių vaizdinis informacijos priėmimo ir apdorojimo būdas
dominuoja) turi labai gerą vaizdinę atmintį ir gali joje atkurti net prieš keletą metų matytas
scenas, objektus bei veidus. Jiems patinka, kai informacija pateikiama vaizdžiai: naudojant
grafikus, schemas, plakatus, minčių žemėlapius, išryškinant esminius žodžius. Vizualai,
tardami žodžius, mato juos bei jų sudėtines dalis. Šio tipo žmonės dažniausiai kalba greitai,
pakeltu tonu, naudoja daug nurodančiųjų gestų, ore braižo schemas. Šie žmonės dažnai
vartoja "vizualinius" teiginius: "pažiūrėk , kaip atšilo oras", "aš matau , ką tu galvoji", "tai
neblogai atrodo ", "nušvieskite reikalo esmę ", "pasirodo , tu buvai teisus", "ateitis atrodo
miglota", "ar aš pakankamai aiškiai tai atskleidžiau", "matau šviesą tunelio gale", "pažvelk/
į tai iš mūsų perspektyvos" ir pan.
Audialai (žmonės, kurie teikia pirmenybę garsinei informacijai) turi gerą
girdimąją atmintį ir gali atkurti situacijas, mintyse "klausydamiesi" dialogų. Jiems patinka
diskusijos, paskaitos, pasisakymai, garso įrašai bei įvairūs žaidimai žodžiais. Jie mėgsta
garsiai skaityti bei klausytis garsiai skaitomų istorijų. Audialai, tardami žodžius, įsimena
garsų dalis. Jiems klausantis, žvilgsnis tampa tarsi nematantis, o ausis atsukama į garso
šaltinį. Mokydamiesi audialai garsiai skaito arba "kalbasi su savimi", aiškiai atskiria ir
moduliuoja garsus, idant pabrėžtų mintį. Jų rankų gestai – akomponuojantys: skaičiuoja
punktus lenkdami pirštus, giliai įkvepia prieš pasakydami pagrindinę mintį ir pan. Jiems
patinka, kai instrukcijos pateikiamos žodžiu, akcentuojant veiksmų atlikimo tvarką,
pakartojant ir apibendrinant. Audialai vartoja "audialinius" teiginius: "girdžiu , ką sakai",
"skamba puikiai", "jau girdžiu pavojaus varpus", "vienąsyk tai nuskambės per visą šalį",
"visi tik ir šneka apie tai", "ta idėja zyzia mano galvoje", "tai man nieko nesako ", "man
nepatinka jo tonas " ir pan.
Kinestetikai (žmonės, kurie pasaulį pažįsta lytėdami ir dalyvaudami) lengvai
prisimena įvykius ir gali įvardyti su jais susijusius jausmus bei pojūčius. Jiems patinka
fizinė veikla, modeliavimas, žaidimai lauke, ekskursijos, mokymasis veikiant (projekto metodas). Kinestetikai įsimena žodžius juos perrašydami ar bent judindami ranką taip, tarsi
rašytų. Kalbėdami jie dažnai tarsi imituoja tai, apie ką pasakoja. Kadangi kinestetikai
fiziškai labai aktyvūs, jiems mokantis būtinos reguliarios pertraukėlės. Tokiems žmonėms
patinka, kai užduotys pateikiamos emocionaliai, demonstruojant realius objektus, naudojant
daug gestų ir mimikos elementų. Kinestetikai vartoja "kinestezinius" teiginius: "jaučiu ,
viskas bus gerai", "ar jau galima to imtis ?", "esu sukrėstas to, ką patyriau ", "aš jau
pakeičiau savo poziciją ", "pamečiau mintį", "tai buvo gilus išgyvenimas ", "ši mintis pati
svariausia ", "netrukus žengsime platų žingsnį" ir pan.
Kaip reikėtų mokytis skirtingų tipų žmonėms? Jei dominuoja vizualinis
informacijos priėmimo būdas, rekomenduojama piešti su mokomąja medžiaga susijusius
paveikslėlius, schemas, minčių žemėlapius, pabraukti svarbiausius dalykus, tam naudojant
spalvas bei skirtingus šriftus. Taip pat gerai yra žiūrėti mokomuosius filmus, kurti plakatus,
užsirašyti svarbiausią informaciją ir priklijuoti lapelius gerai matomose vietose.
Jei dominuoja audialinis informacijos priėmimo būdas, geriausia mokytis
skaitant garsiai ar pašnibždomis, nuolat klausantis įrašyto teksto, kam nors pasakojant apie
tai, ką norima įsiminti, ritmiškai kartojant tekstą, kurį reikia išmokti. Labai gerai mokytis
klausantis muzikos bei radijo programų laidų apie tai, ko mokomasi.
Jei dominuoja kinestezinis informacijos priėmimo ir apdorojimo būdas,
rekomenduojama mokantis vaikščioti ar kitaip ritmingai judėti (pavyzdžiui, kartojant
gramatikos taisyklę ritmingai spragsėti pirštais ar mušti koja), nuolat keisti ar bent
pertvarkyti savo mokymosi vietą. Skaitant mokymosi medžiagą rekomenduojama keisti
kūno padėtį (skaityti atsistojus, atsigulus, atsisėdus, stovint ant vienos kojos ir pan.),
emocionaliai reaguoti į skaitomą tekstą (šypsotis, linksėti, raukytis, piešti šypsenėles,
šauktukus ir kt. ženklus). Svarbius dalykus patariama užrašyti mažuose lapeliuose ir
priklijuoti juos gerai matomose, bet gal kiek netikėtose vietose (pavyzdžiui, šaldytuvo
viduje, draugui ant nugaros ir pan.).
Dar vienas būdas pažinti savo mokymąsi yra pažvelgti į save – besimokantį
žmogų, – pasitelkiant mokslininkų Ch. Watkinso, E. Carnelio ir kt. parengtą klausimyną.